Då var det dags att ta tag i kapning av styrväxel.
Som syns nedan så ligger styrstagens kulor utanför en tänkt linje mellan länkarmarnas infästning vilket inte är bra.
"ledpunkten" för styrstagen skall ligga på denna linje.

Jag har på en hel hög med sätt försökt mäta ut hur mycket som skall kapas men det är ingen lätt uppgift.
Försökte bestämma kuggstångens längd genom att ha styrstagen i olika vinklar, rita av för varje vinkel och sen interpolera
fram hur lång kuggstången är mellan knutarna. Fungerade sådär, svårt att veta hur väl man kan lita på resultatet.

Dags att prova en ny metod.
Grundtanken är att mäta ut när bumpsteer är så liten som möjligt på högersidan (genom att flytta punkten med hjälp av ratten). sen mäta hur mycket kuggstången sticker ut.
Sen göra om samma procedur för vänster sida. Skillnaden i hur mycket kuggstången sticker ut vid min bumpsteer vid respektive vänster och höger sida borde vara så mycket som skall kapas.
Fram med laserpass för att kontrollera bumpsteer. Gick i ärlighetens namn inte så bra heller men så här såg det ut.

Istället blev lösningen att mäta bumpsteer med en klocka

Behövde nånting att hålla still bygget med så att inte det skulle störa

För att sen ha koll så att inte styrstången rör sig så blev det en klocka på kuggstången

Testade att mäta vid antal varv från fullt höger, i mitt fall inträffade 0 bumpsteer vid va 0,75 varv.

efter samma mätningar på andra sidan har jag kommit fram till att 66mm skall kapas bort.
dags att börja demontera styrväxeln

Då jag inte hade nåt skjutmått att mäta hela längden på huset fick det istället bli lite fräsning för att få någurlunga
precision i kapningen

Några vridningar senare, mer än så här våar jag inte fräsa. Resten får bli såg + lite filning för att få raka ytor.

Svårt att svetsa ihop rör så här men med en blandning av häftor och riktning så går det att få det hyggligt.

Svetsat + kuggstång förberedd. Gängning kvarstår men det får bli nästa vecka.